Urheiluseurat ja -joukkueet tarvitsevat toimiakseen rahaa. Leijonaosa kerätään toiminta- ja jäsenmaksuista - loput pyritään keräämään varainhankinnalla. Mutta mistä rahat kerätään?
Useimmille seuroille varainhankinta on yhdistelmä erilaisia tapoja: osa osallistuu talkoisiin, toiset lahjoittavat, kolmannet myyvät tuotteita tai hankkivat mainosnäkyvyyksiä. Yhdelle sopii yksi tapa, toiselle toinen.
Tämä blogi on alustusta varainhankinnan palveluntarjoajiin, vinkkeihin ja lainsäädäntöön.
Yhdistysten varainhankinta ja laki yleisesti
Suomessa yhdistykset – kuten urheiluseurat – voivat tehdä verovapaata varainhankintaa, kunhan se ei ole jatkuvaa tai liiketoimintaluonteista. Yhdistystoimijana kannattaa erityisesti tutustua
- Vero: Yleishyödyllisten yhteisöjen arvonlisäverotukseen
- Poliisi: Milloin lupaa ei tarvita? (Arpajaiset)
Yleishyödylliselle yhteisölle verovapaita tuloja voivat olla mm. jäsenmaksut, lahjoitukset ja tapahtumamyynti. Sen sijaan jatkuva tai ulkopuolisille suuntautuva liiketoiminta voi olla veronalaista.
Monipuolisuus on valttia – osallistuminen mahdollistettava monella tavalla
Kaikki eivät halua tai voi osallistua varainhankintaan samalla tavalla. Tämän takia on äärimmäisen tärkeää miettiä, miten varainhankintaa voitaisiin jakaa erilaisiin kokonaisuuksiin ja vaihtoehtoihin, jotta jokainen löytäisi oman tavan tukea toimintaa.
- Tuotteiden myynti: pesuaineet, fanituotteet, kahvit, kananmunat, karkit, keksit, sukat, vaatteet, jne.
- Talkoot: tapahtumien järjestäminen, yritysten tarjoamat projektit ja talkoot
- Mainoshankinta: yritysten näkyvyys varusteissa, seuran jäsenetuvihossa tai muussa seuran materiaalissa
- Arpajaiset: tapahtumissa tai kampanjana myytävät arvat (huom. arpajaislaki)
- Keräykset: romunkeräykset, pullonpalautus
- Lahjoitukset ja kannattajajäsenet: helppo tapa tukea ilman myyntityötä
Tuote- ja palvelumyynti: kaksi päämallia
Yleisin varainhankintakeino on tuote- ja palvelumyynti. Seurat joko ohjaavat tukijoita ostoksille (esim. verkkokauppa) tai vastaanottavat tilauksia itse vastaan. Molemmissa on puolensa, mutta myös omat haasteensa.
A. Digitaaliset tilausjärjestelmät
Näissä malleissa kumppaniyritys tarjoaa avaimet käteen -periaatteella varainhankintaa omien palveluiden tai järjestelmien kautta. Asiakas tekee tilauksen verkosta tai toimipisteestä, ilmoittaa varainhankkijan "tunnisteen", yritys toimittaa tuotteen suoraan asiakkaalle ja seura saa myyntituoton (ns. tukisopimus).
+ Ei rahan- tai tavarankäsittelyä, laajempi saavutettavuus (verkko)
– Marginaalit usein pienempiä, brändin kontrolli rajoitettu, "kasvoton myynti"
B. Perinteinen ennakkotilaus
Yritys tarjoaa tuotteet ja myyntimaterialin, mutta jakelu varainhankkijan toimesta. Seura kerää tilaukset itse, tekee yhteistilauksen ja jakaa tuotteet.
+ Suurempi tuotto per tuote
– Vaatii enemmän varainhankkijan työtä ja tarkkuutta, tuotteiden "tuputtaminen"
Tiimly – yhdistää urheiluseurat ja yritykset
Tiimly tuo perinteisen varainhankinnan ja sponsoroinnin rinnalle uudenlaisen tavan tukea urheiluseuroja ja -joukkueita.
Tiimlyn kautta voi mm.:
- Myydä fanituotteita, jäsenetuvihkoja ja kumppaniyritysten lahjakortteja osana varainhankintaa
- Aktivoida paikallisia yhteistyökumppaneita osaksi toimintaa ja tarjota mitattavaa yhteistyötä (esim. jäsenetuvihko)
- Löytää toimintaa tehostavia, aikaa ja rahaa säästäviä, seurajohdon palveluita ja etuja (esim. puitehinnastot)
Yhteenveto
Varainhankinta ei ole enää vain makkaranpaistoa tai kahvimyyntiä – vaikka niilläkin on paikkansa. Tapahtumat ovat edelleen seurojen ja joukkueiden merkittävin varainhankintakeino, vaikkakin se sitoo merkittäviä määriä talkooväkeä. Tärkeintä on rakentaa seuralle tai joukkueelle sopiva yhdistelmä tapoja, joihin mahdollisimman moni voi osallistua.
Käsittelemme tulevissa blogeissamme eri tuote- ja palvelumyyntiin perustuvia varainhankintakeinoja. Haluatko kertoa varainhankintakeinostasi? Ole yhteydessä Tiimlyyn.